یکی از متداول ترین اشتباهاتی که افراد در زمان شروع به نوشتن تبلیغات انجام می دهند درج تبلیغ زیرکانه است. آنها به جای این که به صورت ساده پیام فروش خود را درج کنند، می خواهند افراد را با توانایی خود در نوشتن تبلیغات زیرکانه و یا خنده دار تحت تاثیر قرار دهند. یکی از بزرگان تبلیغات می گوید «حماقت باعث فروش نمی شود، نبوغ بی ربط هم همین طور».

تبلیغات فقط و فقط یک هدف دارد: تشویق افراد به خرید کالا و یا خدمات – وادار کردن افراد به آمدن و خرید از شرکت شما. درواقع مشکل تبلیغات زیرکانه این است که افراد را ترغیب به خرید نمی کند.

مشکل تبلیغات زیرکانه در حقیقت این است که افراد وقت کافی ندارند که بایستند و در مورد این که تبلیغ سعی در گفتن چه چیزی دارد فکر کنند. اگر تبلیغ شما پیام فروش را به سرعت نرساند در دستیابی به هدف واقعی خود (افزایش فروش) ناکام خواهد ماند. بنابراین باید توجه مشتریان را به خود جلب نمایید و در خاطر آنها باقی بمانید. برای این کار در طراحی تبلیغات باید خلاقیت داشته باشید. خلاقیت توانایی کنار هم گذاشتن عناصر کالا و تبلیغ و ایجاد یک ارتباط جدید است.

برای روشن شدن مطلب مثالی می آوریم، این دو تیتر تبلیغ را برای یک فروشگاه ماهی در نظر بگیرید که قصد تبلیغ «دو فیله ماهی در مقابل خرید یک فیله» را در روزنامه دارند.

«اگر فکر می کنید پیشنهاد بوداری (مشکوکی) است، حق دارید».

در مقابل:

«یک فیله ماهی بخر، یکی دیگر را هدیه ببر».

تیتر اول از بازی زیرکانه با کلمات استفاده می کند. اما افراد برای فهم آن مجبور به توقف و تفکر درباره هدف این تبلیغ، هستند. تبلیغ دوم احتمالا فریبنده نیست ولی موثر است. افراد معمولی در درک مطلب ماهر نیستند. اگر تبلیغ برای افراد کاملا روشن بیان نشده باشد، قادر به درک آن نخواهند بود.