چرا تحقیقات بازاریابی ضروری است؟ 

کار اصلی مدیران بازاریابی تعریف نیازهای مصرف‌کنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی با هدف تامین نیازهای مشتریان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است.تبلیغات هرگونه ارایه و پیشبرد غیرشخصی ایده، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغ‌کننده است که اهدافی همچون ایجاد آگاهی،‌ ترغیب، یادآوری و تقویت کردن را دنبال می‌کند و پیشبرد فروش مجموعه‌ای از ابزارهای محرک گوناگون است که اهداف آن ارایه انگیزه خرید و در کوتاه‌مدت خرید سریع‌تر یا بیشتر کالا یا خدمات است. 

بررسی تبلیغات در مواردی مانند کسب اطلاعات مربوط به مخاطبان رسانه‌ها، تعیین میزان موفقیت برنامه‌های تبلیغاتی، ارایه پیام‌های جذاب‌تر، برنامه‌ریزی تبلیغات به‌طور اثربخش و انتخاب رسانه‌ها و روش‌های موثرتر تبلیغات، مدیران را یاری می‌کند.

 

● گام‌های اجرایی تحقیق بازاریابی 

▪️ هر تحقیق بازاریابی شامل شش مرحله اصلی به ترتیب زیر است 

۱) تحقیق مختصر و اولیه 

۲) تهیه طرح تحقیق 

۳) تنظیم برنامه‌ اجرایی 

۴) جمع‌آوری داده‌ها 

۵) آماده‌سازی و تحلیل داده‌ها 

۶) تهیه گزارش تحقیق 

 

مرحله ۱) تحقیق مختصر و اولیه (Research Brife): 

این مرحله بسیار مهم است زیرا مساله اصلی بازاریابی در این مرحله شناسایی و به طور واضح تعریف می‌شود. در صورتی که اگر مساله به طور دقیق روشن و تعریف نشود، ممکن است شرکت متحمل هزینه‌های سنگینی بابت تحقیق غیرضروری شود. در اینجا از طریق مصاحبه با کارشناسان و جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در دسترسی داخلی و خارجی به کشف مساله می‌پردازیم. 

 

مرحله ۲) تهیه طرح تحقیق (Research Proposal): 

در این مرحله از تحقیق، موسسه پژوهشگر برنامه تحقیقاتی خود را به صورت طرح مکتوب ارایه می‌کند. طرح تحقیق برنامه‌ای است که محقق را در درک رابطه علت بین متغیرهای تحت بررسی یاری می‌دهد. در این طرح باید مساله‌های موردنظر مدیریت،‌ هدف‌های تحقیق، اطلاعاتی که باید گردآوری شود، منابع اطلاعات دست دوم یا روش جمع‌آوری اطلاعات دست اول و نیز هزینه تحقیق مشخص شود.

 

▪️ در طرح پیشنهادی مطالب زیر ارایه می‌شود 

۱) توصیف ماهیت مساله 

۲) توصیف و تعریف عوامل اصلی تاثیرگذار بر رفتار و جست‌وجو و تحلیل روابط بین متغیرها 

۳) توصیف جامعه آماری مورد بررسی و تخمین حجم نمونه 

۴) تعیین روش انجام تحقیق 

۵) وبرآورد زمان و هزینه 

۶) تعیین قلمرو جغرافیایی تحقیق 

۷) بیان صحت اطمینان یافته‌های تحقیق 

 

مرحله ۳) تنظیم برنامه اجرایی (Practical Plan): 

در این مرحله چارچوب اجرایی پروژه تحقیقات بازاریابی تعیین می‌شود و آن شامل تنظیم چارچوب تئوریکی و عملیاتی تحقیق، بررسی مدل‌های تحلیلی، تهیه سئوال‌ها و فرضیه‌های تحقیق است.